Trygg Handel hos din frisør
Varen er importert gjennom gråmarkedskanaler og har vært ute av vår kontroll. Vi ønsker derfor å finne ut om varene er ekte. Det kan også hende at de er gamle eller dårlig kvalitet. Dette gjør vi for å beskytte kunden sier han.
På få minutter ryddet de Smart Clubs hyller for 2270 ulike L’Oreal hårprodukter, betalte 527 659,70 kroner og forsvant. Bak årets sjampokjøp står L’Oreal selv.
Det var onsdag forrige uke to ansatte i Mersalg Gruppen fylte handlevognene med store mengder hårprodukter av merkene L’Oreal og Redken; sjampo, balsam, styling, farge og kremer. I alt 2270 flasker, tuber og kartonger. De var leid inn av L’Oreal Norge for å rydde hyllene i Smart Clubs varehus på Slependen for kosmetikkfirmaets merkevarer.
Vi selger merkevarer til lavpris. Ikke alle er fornøyd med det, derunder L’Oreal, sier administrerende direktør Per Rune Lunderby i Coop-eide Smart Club.
Ikke ulevlig
Ledelsen i L’Oreal Norge as forklarer storkjøpet med at de aktuelle produktene var ment for det profesjonelle frisørmarkedet og ikke i Smart Clubs hyller der alle kunne plukke dem med seg til lavere priser.
Vi må beskytte merkevaren. Det er produkter vi har bygget opp gjennom mange år mot et profesjonelt miljø. Når de blir solgt blant doruller og annet styrker det ikke akkurat merkevaren, sier direktør Tor Oiestad i L’Lreals frisørdivisjon.
Kasselappen fra Smart Club viser at L’Oreals innleide shoppere kjøpte 2270 produkter til totalt 527 659,70 kroner – som ble rundet 20 øre nedover. Øiestad understreker at hovedhensikten med kjøpet er å sikre at produktene blir solgt kun gjennom frisørsalonger der ansatte får opplæring av L’Oreal.
Varen er importert gjennom gråmarkedskanaler og har vært ute av vår kontroll. Vi ønsker derfor å finne ut om varene er ekte. Det kan også hende at de er gamle eller dårlig kvalitet. Dette gjør vi for å beskytte kunden sier han.
Og for å unngå priskonkurranse?
De er billigere enn oss, helt klart, sier han.
Øiestad presiserer at han ikke mistenker at importen er ulovlig, men vil likevel granske hvor Smart Club har kjøpt varene. Det vil ikke Per Rune Lunderby fortelle han, utover at de er lovlig kjøpt innen EU. Han mener L’Oreal vil prøve å stoppe selgerne for derved oppnå høyere priser.
Velkjent metode
Lunderby er vant med at merkevareprodusenter reagerer når Smart Club selger eksklusive merkevarer til lavere priser enn importørenes forhandlere. Han har opplevde at hele partier Lise Jacobsen og Hunters gummistøvler blir kjøpt opp,
Dette er en velkjent metode for å holde prisene kunstig oppe, sier han.
Øistad opplyser at de aktuelle hårproduktene snart vil forsvinne også fra Smart Clubs to andre varehus.
Hva gjør dere med dem?
De står på lager. Det er i alle fall svært lite sannsynlig at de kommer tilbake til handelen.
Kilde: Dagens Næringsliv